top of page
Sandstrand

Buteykometoden

Hva kan Buteyko-metoden hjelpe mot?

Buteyko-metoden har vist seg å være et effektivt bidrag til å forbedre en rekke utfordringer blant annet:​

jente Avslappende

LUFTVEIER

  • Tett nese

  • Høysnue

  • Astma

Far og sønn tar en nap

SØVN

  • Søvnløshet

  • Snorking

  • Søvnapné

stresset Man

STRESS

  • Stress

  • Angst

  • Panikkanfall

Barn i førskolen

BARN

  • Tannhelse

  • Utvikling av kraniet

  • ADHD

Hva er Buteykometoden?

Buteyko-metoden er pusteteknikk designet for å forbedre vårt pustemønster slik at det blir mer funksjonelt. Metoden ble utviklet av ukrainske Dr. Konstantin Pavlovich Buteyko i 1952.

 

Dr. Buteyko observerte at syke mennesker pustet hardt og mye, og han undret seg etterhvert om det var sykdommen som forårsaker den voldsomme pusten, eller om det var pusten som forårsaket sykdommen? Han fant at man ved å endre pustemønster kunne forbedre mange tilstander hos syke. 

 

Folk blir ofte bedt om å ta store åndedrag i den tro at dette vil øke oksygenleveransen til vevet. Forskning viser at det ikke fungerer slik. Store åndedrag som øker luftmengden utover det den burde være, fører til at mengden karbondioksid (CO2) i blodet minsker, og oksygenet blir ikke frigjort slik at kroppen kan bruke det. Dette kalles Bohr-effekten. 

Dr. Konstantin Pavlovich Buteyko

Dr. Konstantin Pavlovich Buteyko

Når mengden CO2 i blodet er lav, holder de røde blodlegemene på oksygenet i stedet for å frigjøre det slik at det kommer ut til cellene i kroppen. Dette ble først beskrevet av den danske biokjemikeren Christian Bohr i 1904.

Øvelsene

Øvelsene i Buteyko-metoden er utviklet for å gjenopprette et funksjonelt pustemønster. Man puster rolig, stille og forsiktig, utelukkende gjennom nesen og ned i magen (diafragma). I enkelte øvelser holder man pusten noen sekunder.

 

Ved bruk av øvelsene over tid, kan man måle utvikling/framskritt ved at man tar en "Kontroll-Pause". Dette gjøres ved å holde pusten til kroppen sender det første signalet til å puste inn.

 

Ved å gjøre øvelsene regelmessig, kan man oppleve å få lettere pust, dypere søvn, mer energi, åpnere nese og økt følelse av ro. Enkelte opplever store forbedringer i løpet av få dager. 

 

Øvelsene er enkle og undervises også til barn over fem år.

bottom of page